Viva el español!

Igår satt jag och grät till en dokumentär på ettan (public service-hora det är jag det). Det handlade om en peruansk familj som typ jämt levt i misär ute på landsbygden i Peru och plockat sopor, bott i ruckel. Kvinnan i familjen bestämde sig till sist för att ge sig av till europa, Spanien, och arbeta som hembiträde/städerska på hotell, för det var enda sättet att få ihop lite pengar. Familjen saknade henne så mycket och hon hade en son på typ 9 år. Till slut kom hon hem och de gifte sig på gamla dagar.

Skevt hur folk lever i fattigdom i latinamerika och andra delar av världen, sen kommer de till "vår" rika del av världen, arbetar som städerskor och tjock-svenskarna/européerna pratar illa om dom som invandrare och att de tar våra jobb. När det som är fel egentligen är snedfördelningen!

Det var intressant att titta på dokumentär på spanska. :-)

Idag har jag varit på möte med ett av studieförbunden jag ska undervisa hos. Jag ska ha två nybörjargrupper i Falun och undervisa sammanlagt 3 timmar i veckan hos dom, 8 veckor med start 17 februari. Lite nervöst, jag har ju aldrig lärt ut spanska! Men det här är perfekt, för i vår kommer jag bara läsa på halvfart (spansk textanalys/civilisation, samt skönlitteratur och kultur). Vilket innebär att jag kommer ha gott om tid att förbereda mig med roliga övningar och ta hand om mina små grupper med spansksugna svenskar! Det var ganska bra timpeng, 130:- för 45 minuter, inte så mycket jobb - MEN VÄRLDENS ROLIGASTE JOBB. Dra åt skogen Sara, nu har du ordnat det bra för dig : )

Efter mötet träffade jag på ännu ett tecken i spanskan namn, nämligen min gamla spansklärare Maria som är från Spanien. I Falun! och hon bor i Smedjebacken.

I <3 alla små tecken.
Nu ska jag fortsätta bli bäst på språk.

PS: Igår smaskade jag Schweizernöt hela dagen. Smask smask. Finns det nåt godare än det i kombination med julmust? :-)

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0