Måndag

MR-dagarna inleddes med tal av diplomaten Thomas Hammarberg.
Följdes av den första workshopen jag var på, om Mångfald och Dialog.

Efter en hyfsad god lunch på ett taco/american-pizza ställe så stack jag på "Våld i religionens namn".
Föreläsningen bestod av tre somaliska manliga fredskämpar som pratade, visade bilder och film från Somalia som dragits under lång tid med väpnade konflikter.

Väpnade konflikter låter ju avdramatiserat.
Vi fick se bilder på ihjälskjutna barn och barn med bortsprängda ansikten.
Inte lika trevligt va? Och här i Sverige skämtar folk om somalier, hånar och diskriminerar.

Sista seminariet jag var på handlade om Reko Reklam som antidiskrimineringscentret i Örebro stod för.
Inte mycket till seminarium dock, kändes för mycket skolnivå på det hela.

Avslutade dagen med att lyssna på Mahnaz Afkhami, kvinnokämpe från Iran i exil i USA.
Härlig kvinna!

Inne på ICA i Örebro lyckades jag träffa på en klasskompis från spanskakursen, så jävla synkat :)

Det var sjukt mycket folk och intryck på MR-dagarna och jag är nöjd över den här dagen.
Imorgon väntar: sovmorgon, promenad med Linnea in till skolan, föreläsning, eftermiddagslur och sist Yoga.

Nu känns livet lite extra värt igen.


Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0