SKAM åt svenska folket

Är ett avstånd på 100 mil "närmre" än på 10 000? Egentligen? Kommer vi närmre dem fysiskt? Nej. Är 93 norrmän mer värda än en miljon somalier, eritreaner, etiopier eller djibotier? Är vi mer "bröder" med vita än med svarta?
Var rädslan för terrorn som de unga norrmännen kände mer verklig än rädslan miljoner människor känner nu när de står inför döden på Afrikas horn? 
Jag bara undrar!

Vart är alla jävla Afrikas horn-flaggor?
Det är inte en jävel på facebook som bryr sig om svältkatastrofen och det är mig veterligen en skam!
Och jag köper inte argumentet att "det som sker på närmre håll blir mer verkligt". Så kan du säga när saker händer 10 meter ifrån dig. Men inte på ett osynligt avstånd om 100 mil.
All respekt till anhöriga och vänner till offrena i Norge men sitter det jönsar och känner empati för okända människor i Norge men skiter fullständigt i svältkatastrofen så blir jag arg.
Väldigt urlackad.

Kommentarer
Postat av: Mitra

Där måste jag nog säga emot dig lite, Sara! Många av mina facebookvänner har lagt in länkar om att skänka pengar och både jag och Micke har skänkt pengar via sms, trots att vi har det dåligt ställt just nu. Skillnaden är nog bara att många känner nån som bor i Norge och har därför uttryckt sin oro på facebook. Själv har jag inte kommenterat nåt alls på fb. Jag känner inte att jag behöver en bekräftelse på att jag är duktig när jag skänker pengar till något jag tycker är viktigt.



Men samtidigt håller jag med dig också. Fast det jag främst tänker på är alla de som säger att vi måste stödja våra egna barn först, hjälpa Sverige innan vi hjälper någon annan. Det hatar jag. För jag skulle vilja veta hur mycket pengar och engagemang som de personerna har lagt ner på BRIS eller hemlösa i Sverige innan dom uttalat sig.

2011-08-03 @ 20:24:13
URL: http://rosabjork.blogg.se/

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0