Aj aj.

Jag har fått magkatarr igen, typiskt mig att inte reflektera över symptomen när det händer mycket i livet. Det senaste tillskottet är halsbränna vilket jag aldrig tidigare haft, samt att jag vaknar i princip varje natt och är hungrig och måste gå upp och äta. På morgonen när jag vaknar är jag alldeles uppkörd och seg i magen eftersom det inte är normalt att äta på natten. Inte konstigt att jag sover dåligt!

Vad gör man åt det här då? Jo, jag har känt på mig att jag behöver stanna upp och se över min tillvaro, vad som är viktigt och inte. Måste förstås också minska ner på chilin ett tag och börja äta mer utav detta (jag copypastear):

  • Kokt mat, t.ex. potatis, ris, bulgur, pasta, couscous, fisk, grönsaker, havregrynsgröt.
  • Frukt. Torkad som färsk går lika bra. Håller igång magen.
  • Bröd, skorpor, kex.
  • Mild fil.
  • Osaltade nötter.
  • Vatten utan kolsyra. (Man blir tillräckligt rapig av katarren)
Och sen lite allmänna råd:
  • Att äta i lugn och ro! Tugga ordentligt, och lägga ner gaffeln mellan varje tugga.
  • Alkoholfritt på utekvällen. Två vita veckor har ingen dött av. Tror jag.
  • Vila! Stanna hemma en dag tills magen hunnit lugna ner sig. Lägg en extra kudde under huvudet så kan du minska läckaget från magmunnen till strupen.

Alltså mindre snus, mindre chili, mindre alkohol, försöka äta mer mat på dagen, gå och lägga mig i tid och strukturera upp tillvaron lite.

Kommentarer
Postat av: Alicia

Det är tur att du är klok och tar hand om kroppen Sara - krya på dig ordentligt! Jag vet hur jobbigt det är att ha magkatarr, det önskar jag ingen. Kärlek och en extra puss på magen!

2011-02-07 @ 07:28:59
Postat av: Sara

Tack Alicia! Nej inte är det kul heller. Så svårt att försöka sluta med ingrodda vanor bara. Men jag ska försöka äta bättre.

2011-02-07 @ 14:43:24
Postat av: Camilla

Magkatarr är det mest djävulska på denna jord (efter hitler, svält, död... okej inte det mest djävulska, men fan inte långt därifrån).



Jag har mer eller mindre alltid magkatarr (pga en läkarmiss när jag var barn) och borde för min egen skull äta omeprazol jämt, aldrig dricka alkohol, äta chili och framför allt inte stressa. Meeen, det händer inte riktigt. Omeprazol kostar pengar, öl är gott, chili är också gott och stress är svårt att undvika.



Vi får ta upp kampen mot magkatarren, låten oss kämpa tills vi står som segrare!

2011-02-07 @ 17:54:24
Postat av: Sara

Haha! Visst är det! Instämmer, nu går vi ut i krig mot magkatarrhelvetet.

2011-02-08 @ 08:57:29

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0