Projekt uppryckning

Ja, faan. Nu är det dags.

Insåg att mörkret är en stor del av varför jag känner såhär. Handlar om hormonet melatonin, hjärnans sömnmedel, som produceras nattetid eller när vi befinner oss tillräckligt länge i mörkret. Jag måste ha varit tokfull på det de senaste dygnen. Jag ska försöka börja vara ute mer under dagarnas ljusa timmar och tända mer lampor hemma när det blir mörkt.

Ska dessutom köpa en ny kaffebryggare eftersom den gamla gick sönder i flytten. Har inte druckit kaffe mer än sporadiskt de senaste månaderna, haha, vilken grej! I Iran drack vi ju bara te.

Jag har inhandlat Omega-3, proteintillskott och fiber det senaste och kört igång med det idag. Det känns bra. Det som fattas nu är D-vitamin. Började även dagen idag med ett lätt gympass. Finns ingen mening att köra slut på sig från början. Handlar inte heller om att börja träna som en galning har jag insett.. utan att sova ordentligt och få frisk luft.

Ja shit vad det är grejer jag måste bryta i min livsstil. Som det här socker-salt-fett-ätandet som har gått runt sedan någon vecka innan Iran. Det är en ond och evil cirkel som är svår att bryta. Men optimist är jag. Slängde honungen idag, det sista som jag knarkat det senaste.

Har också bestämt mig att jag bara tänker sätta min fot i lagermiljöer om jag desperat måste. Jag avskyr de där jobben har jag insett efter ett år. Jobba så fort att du inte hinner tänka eller känna eller prata med dina arbetskamrater, det klarar man bara under en begränsad tid.

Dags att försöka söka lite andra extrajobb tills kursen börjar i januari (det blir pedagogik istället, har mer nytta av det i dietistyrket).

Jag tittar på lite bilder från när jag var pigg och energirik och känner att det är inte omöjligt att bli det igen. All it takes is some time!


Om någon vill läsa mer om årstidsbunden depression kan man göra det här.

Kommentarer
Postat av: Saga

Go girl! Det är absolut svart att bryta gamla vanor.Jag föll ocksa in i att äta socker- och fettrik mat, men har börjat äta knäckebröd med avokado och keso som snack, proteinshakes, yoghurt, fiberflingor och fisk, och det hjälper mig. Eftersom jag i princip aldrig gar hungrig mer än 30 minuter, och eftersom jag äter nötter/frön som snacks, sa gick det ganska lätt att komma tillbaka till en hälsosammare kost. Men prova vad som gar för dig, stressa inte ihjäl dig över mat eller träning, utan sätt upp nagot rimligt mal och kör lätt. Jag tränar minst tva ganger i veckan - nagonting - och promenerar. Funkar för mig! C ya soon! <3

2011-11-30 @ 13:18:30

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0